Polska wersja English version

BADANIA I PUBLIKACJE KSIĄŻKOWE

 

[NIE OBEJMUJE ZAWARTOŚCI CZASOPISM]

 

SZTUKA INDII I AZJI POŁUDNIOWEJ

DOROTA KAMIŃSKA, Indyjskie malarstwo miniaturowe. Ikonografia miniatur radźasthańskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie / Indian Miniature Painting. Iconography of Rajasthan Miniatures from the Collection of the National Museum in Warsaw 

Wyd. Dialog, Warszawa 2002; ISBN 83-88938-11-8 (164 s.)

 

AGNIESZKA STASZCZYK, Tworzenie i konsekracja boskich przedstawień w sztuce hinduistycznej /Creation and Consecration of Divine Images in Hindu Art 

Wyd. Neriton, Warszawa 2007; ISBN 978-83-7543-001-1 (90 s., 32 il.)

 

DOROTA KAMIŃSKA, Portrety władców hinduskich północnych Indii XVI–XIX wieku / Portraits of the Hindu Rulers in Norther India of 16th–19th Centuries

Wyd. Neriton, Warszawa 2008; ISBN 978-83-7543-031-8 (128 s., 57 il.) 

 

DOROTA KAMIŃSKA, Wizerunek kobiety w malarstwie miniaturowym Indii XVI–XIX wieku / Image of Woman in the Miniature Painting of India 16th – 19th Century

Wyd. DiG, Warszawa 2007; ISBN 83-7181-448-8 (214 s.)  

 

 

Sztuka i kultura wizualna Indii / Art and visual culture of India, PIOTR BALCEROWICZ & JERZY MALINOWSKI (eds.)

Spis treści/ Contents: Piotr Balcerowicz, Jerzy Malinowski, Wstęp. O badaniach sztuki Azji Południowej w Polsce / Preface. On research of Indian art  in Poland; Anna Sieradzka, Profesor Andrzej Jakimowicz (1919-1992) – badacz sztuki i kultury Indii / Professor Andrzej Jakimowicz (1919-1992)  –  researcher of Indian art and culture;  Samir Kumar Mukherjee, Sztuka terakoty w Dolinie Gangesu w czasach dynastii Guptów / Terracotta art in the Gangetic Valley under the Guptas; M. Singh, R.S. Tramblake, D.A. Gupta, Konserwacja chemiczna obrazów hinajany z II w. p.n.e. w grocie nr 10 w Adżancie / Chemical conservation of Hinayana paintings 2nd B.C., cave no. 10 Ajanta; Dorota Kamińska, Przedstawienia portretowe władców Mandi / Royal portraits in the Mandi State; Karolina Krzywicka,  Biżuteria dworska Wielkich Mogołów /  The court jewellery of the Great Mughals; Natalia Świdzińska, O czym warto pamiętać opisując tamilskie kamienie pamięci? / What one should remember while researching on  memorial stones?; Elżbieta Walter, Ludowe malarstwo narracyjne w Bengalu Zachodnim / Narrative scroll paintings in West Bengal; Barbara Grabowska, Czyny mistrza Wiśwakarmana w poematach bengalskich / Acts of master Viśvakarman in Bengali poems; Marzenna Czerniak-Drożdżowicz, Religijna sztuka południa Indii / Religious art of South India; Maciej Karasiński, Tantryczna przestrzeń rytualna – architektura sakralna Kerali / Tantric ritual space – sacral architecture of Kerala; Agnieszka Staszczyk, Ikonografia i funkcja jakszów w rzeźbie indyjskiej do VI w. n.e. / The iconography and position of the Yaksas in Indian sculpture up to 6th century / Iconography and status of the Yaksas in Indian sculpture up to 6th century CE;  Anna Ślączka, Konsekracja świątyń hinduistycznych  w Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. Konfrontacja źródeł archeologicznych i piśmiennych / Temple consecration rituals in temples of South and Southeast Asia. A study of the textual  and archeological evidence; Magdalena Jaetke, Droga pasa kontuszowego z Indii i Persji do Polski /  The route of the Polish kontusz sash from India and Persia to Poland;  Beata Biedrońska-Słota, Indyjskie szale zwane tyftykowymi / Indian shawls of wool or cashmere; Małgorzata Reinhard-Chlanda, Malarstwo Stefana Norblina dla maharadżów / The paintings by Stefan Norblin for the Maharajas;

Wyd. DiG,  Warszawa 2010; ISBN 978-83-71-81-636-9 (170 p., LLIV color ills.) 

 

Art, Myths and Visual Culture of South Asia, PIOTR BALCEROWICZ & JERZY MALINOWSKI (eds.) - WARSAW INDOLOGICAL STUDIES, vol. III

Spis treści / Contents: - Myth, Parable and Art: BARBARA GRABOWSKA, Acts of Master Viśvakarman inBengali Poems; MONIKA ZIN,The Parable of ‘The Man in the Well’. Its Travels and its Pictorial Traditionsfrom Amaravati to Today; PIOTR BALCEROWICZ, The Body and the Cosmos in Jaina Mythology and Art;SILKE K. YASMIN FISCHER, The Spread of Buddhism from India to Sri Lanka. Its Visual Representation; -Ritual, Sex and Power: ANNA ŚLĄCZKA, Temple Consecration Rituals in the Hindu Tradition of South andSouth-East Asia: A Study of the Textual and Archaeological Evidence; DAVID SMITH, Facial Expression inthe Erotic Art of Khajuraho. A Preliminary Investigation; VALDAS JASKUNAS, Building Visual Order inKashmir. Analysis of Architectural Structures as Described in the Visnu-dharmottara-purana; -  Cultural Heritage: SAMIR KUMAR MUKHERJEE, Terracotta Art in the Gangetic Valley under the Guptas; M.SINGH, R.S. TRAMBAKE, D.A. GUPTA, Chemical Conservation of Hînayâna Paintings of the 2nd BCE, CaveNo. 10, Ajanta; ASOKA DE ZOYSA, Reading Images and Interpreting the Context: Differentiating BetweenIconography and Iconology According to Erwin Panofsky’s Three Phase Analysis.

Manohar Publishers & Distributors, New Delhi 2011; ISBN 978-81-7304-951-4 (320 p., XX color ills.)

 

AGNIESZKA SYLWIA STASZCZYK, Rzeźba hinduistyczna w Mathurze od II do IV w. n.e. Ikonografia i forma [Hindu sculpture of Mathura from 2nd to 4st CE. Iconography and form]

Wyd. DiG, Warszawa 2013 ISBN 978-83-7181-764-9 (272 s.)

 

SZTUKA CHIN

JOANNA WASILEWSKA-DOBKOWSKA, Pióropusze i turbany. Wizerunek mieszkańców Azji w sztuce jezuitów polskich w XVII i XVIII wieku / Feather Headdresses and Turbans. The Image of Asian Peoples in the Art of Polish Jesuits in the 17th–18th Centuries

Wyd. Neroton, Warszawa 2006; ISBN 83-89729-54-7 (208 s., 32 il. kol. / color ills.)  

 

BOGNA ŁAKOMSKA, Miłośnicy chińskości w dawnej Polsce. Od XVII do początków XIX wieku / The Amateurs of Chinois in Old Poland. From the 17th to the Beginning of 19th century

Wyd. Neriton, Warszawa 2008; ISBN 978-83-7543-035-6(192 s., 79 il. kol./color ills.)

 

DANUTA N. ZASŁAWSKA, Chinoiserie w Wilanowie. Studium z dziejów nowożytnej recepcji mody chińskiej w Polsce / The Chinoiserie in the Wilanów Palace. A Study of the History of Early Modern [17th–19th centuries] Reception of Chinese Fashion in Poland 

Wyd. Neriton, Warszawa 2008; ISBN 978-83-7543-045-5  (396 s., 57 il. kol./color ills.)

 

Sztuka Dalekiego Wschodu. Studia / The Art of Far East. Studies, red. JERZY MALINOWSKI:

Spis treści/ Contents: JERZY MALINOWSKI, Przedmowa / Preface; BOGNA ŁAKOMSKA, Rytualne wyroby z brązu i jadeitu w starożytnych Chinach / The ritual meaning of the jade and bronze objects from the ancient China; MARCIN JACOBY, Inskrypcja i kolofon w tradycyjnym malarstwie chińskim / Inscription and colophon in traditional Chinese painting; KATARZYNA ZAPOLSKA, Zwierzęta w haftowanych tkaninach dalekowschodnich [z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie] / Animals in the embroidered Far East textiles from the collection of the National Museum in Warsaw ; MAŁGORZATA WOŁODŹKO, Ogród suchego pejzażu w Daisen-in w Kioto / Dry landscape garden in Daisen-in (Kyoto); KATARZYNA PACZUSKA, „Wnętrze teatru Kawarazakiza” Utagawy Toyokumiego I – problem przestrzeni i perspektywy w ukiyo-e / The interior of Kawarazakiza kabuki theatre by Utagawa Toyokumi I – problems of space and perspective; BEATA ROMANOWICZ, „Bijin-ga” – portrety pięknych kobiet / Bijin-ga – potraits of beautiful women; MARI WATANABE, Rekonserwacja drzeworytu Kwitnąca wiśnia nocą nad rzeką Sumida Utagawy Hiroshige. O europejskiej konserwacji dzieł sztuki Dalekiego Wschodu na początku XX wieku / Restoration of the woodblock print Night View of Cherry Blossoms at the Sumoda River by Utagawa Hiroshige; WERONIKA LISZEWSKA, Oczyszczanie zabytkowych japońskich malowideł i drzeworytów – techniczne, estetyczne i transkulturowe aspekty zabiegu konserwatorskiego / Cleaning of Japanese paintings and prints – technological, aesthetical and transcultural aspects of the conservation treatment; ERIKA KRZYCZKOWSKA-ROMAN, „Kontemplacja” – japońskie malowidło [na jedwabiu] ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie / Contemplation – Japanese painting on the silk  from the National Museum in Warsaw; DOROTA RÓŻ-MIELECKA, Dalekowschodnia kolekcja Neisserów w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu / Far East collection of Neisser in the National Museum in Wrocław; ANNA NADOLSKA-STYCZYŃSKA, Piękno nie do końca poznane. Kolekcja kimon Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi / Beauty not perfectly understood. The kimono collection housed in the Archaeological and Etnographical Museum in Łódź; MAŁGORZATA MARTINI, Chińskie przybory do palenia opium w Muzeum Narodowym w Krakowie / Chinese accesories for opium smoking in the National Museum in Cracow; KATARZYNA MALESZKO, Współczesna sztuka japońska z kolekcji Mitsugiego Mochidy w Muzeum Narodowym w Warszawie / Contemporary Japanese art from the Mitsugi Mochida’s collection in the National Museum in Warsaw; ŁUKASZ SADOWSKI, Architektura europejska w Chinach od połowy XIX wieku do 1937 roku / European architecture in China from the mid-19th century to 1937; JOANNA KUCHARZEWSKA, Architektura współczesna w Korei Południowej / Contemporary South Korean architecture; JOANNA ZAREMBA-PENK, Hayao Miyazaki – japoński Walt Disney / Haytao Miyazaki – Japanese Walt Disney; MAGDALENA FURMANIK, Miejsce Japonek wśród prekursorek sztuki wideo / The role of Japonese female artists among forerunners of video-art 
[Materiały IV Spotkania Historyków Sztuki i Konserwatorów Dzieł Sztuki Orientu, Toruń 28–30.06.2006; część I / Papers presented at the Fourth Meeting of Art Historians and Restorers of Oriental Works of Art, Toruń 28–30.06.2006; part 1]

Wyd. Neriton, Warszawa 2008; ISBN 978-83-7543-042-4 (180 s., 77 il.)

 

MARCIN JACOBY, Powtórzenie i falsyfikat w chińskim malarstwie/ Repetition and Forgery in Chinese Paintings

Wyd. Trio, Warszawa 2009; ISBN  978-83-7436-189-7 (319 s., 53 kol. il. /  colour ill.)

 

ANNA PAWLAK, Ogrody chińskie / Chinese Garden

Wyd. Trio, Warszawa 2009; ISBN 978-83-7436-197-2 (118 s., 133 kol.il. / colour ill.)

Sztuka Chin  / The Art of China.   red. JOANNA WASILEWSKA:

Spis treści / Contents: JERZY MALINOWSKI, O badaniach sztuki chińskiej w Polsce / On the research of Chinese art in Poland; LUCIE OLIVOVÁ, Ignaz Sichelbarth, Jesuit painter at the court of Qianlong; DANUTA N. ZASŁAWSKA, Sztuka chińska w zbiorach Jana III Sobieskiego w Wilanowie / Chinese art in the collections of John III Sobieski in the Wilanów Palace; ŁUKASZ SADOWSKI, Architektura koncesji zachodnich w Szanghaju w latach 1860–1941 / Architecture of Western concessions in Shanghai 1860–1941; EDWARD KAJDAŃSKI, Wschód i Zachód w moim Harbinie / East and West in my Harbin; JOANNA WASILEWSKA, Aleksander Kobzdej w Chinach – spojrzenie polskiego artysty w latach 50. XX wieku / Aleksander Kobzdej in China. A look of Polish artist in the 1950s century; AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK, Chińska technika flambé i jej wpływ na ceramikę europejską przełomu XIX i XX w. / Chinese flambé technology and its influence on the European and Polish ceramic arts at the turn of the 19th century; GENG YAN, Archaism emulation. A case study of Dong Qichang’s painting in the Eighth Month of 1622; MASSIMO CARRANTE, Double face of modernity. Calligraphy of Kang Youwei (1858–1927) and his political life; SU-HSING LIN, Chahua and tonghua: the illustrated books and Zeitgeist in the Republican China; ANNA PAWLAK, Od widoku do wizji: malarstwo Chen Qikuana / View and vision: An attempt at interpreting Chen Qikuan’s painting; JULIANE NOTH, Evoking the sublime: Shi Lu’s “Huashan” of 1971 and its uses of Fan Kuan styles; MONIKA SZMYT, Między współczesną sztuką w Chinach a jej recepcją w Europie / Between the contemporary art in China and its reception in Europe; MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA, Artystki chińskie o sobie i swojej kulturze / Chinese female artists on themselves and their culture; ZBIGNIEW OSIŃSKI, Jerzy Grotowski w Chinach (lato 1962 r.) i znaczenie tego pobytu / Jerzy Grotowski in China (Summer 1962) and importance of this stay; LIDIA KUCHTÓWNA, Impresje Karola Frycza o sztuce i teatrze chińskim / Karol Frycz’s impressions of art and Chinese theatre; WIESNA MOND-KOZŁOWSKA, Od metafizyki do kinetyki: kung-fu jako przykład modlitwy w działaniu / From metaphysics to kinetics: an instance of movement prayer in working; STEFANIA SKOWRON-MARKOWSKA, Korzenie szamańskie wybranych rekwizytów w teatrze chińskim / The shaman’s roots of some accessories in Chinese theaters; AGNIESZKA MIKRUT-ŻACZKIEWICZ, Między piątą a szóstą generacją filmowców chińskich – ewolucja poetyki i tematyki we współczesnym kinie chińskim / Between the fifth and sixth generation of Chinese film artists. Evolution of poetics and themes in the contemporary Chinese cinema; WERONIKA LISZEWSKA, KATARZYNA GAJEWSKA-BRODOWSKA, Techniki montażu chińskich zwojów pionowych z punktu widzenia konserwatora / Technics of mounting of the Chinese hanging scrolls from the restorer perspective; BOGNA ŁAKOMSKA,Dwie rzeźby Guanyin z Muzeum Okręgowego w Toruniu / Two sculptures of Guanyin from the District Museum in Toruń; MAŁGORZATA MARTINI,Wachlarze chińskie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie / Chinese fans in the collection of National Museum in Krakow; EWA ORLIŃSKA-MIANOWSKA, MARIA CYBULSKA, Analiza i wirtualna rekonstrukcja XII-wiecznej stuły z Kruszwicy – import chiński? / Analysis and virtual reconstruction of the 12th-century stole from Kruszwica – a Chinese import?; KATARZYNA ZAPOLSKA, Haftowana makata z przedstawieniem pagody z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie / Embroidered tapestry presenting pagoda from the collection of the National Museum in Warsaw; ANNA FELIKS, Taborety ceramiczne w zbiorach polskich. Zarys historii i mody mebli oranżeryjnych, ogrodowych i dekoracyjnych / Ceramic Furniture – The outline of its history; IZABELA KOPANIA, Osobliwe i wytworne. Rzeczy „chińskie” w wyposażeniu pałaców elit w Rzeczypospolitej drugiej połowy XVIII wieku – konteksty / Curious – Luxurious – Useful. “Chinese”. Objects in the decoration of palaces of the Polish elites in the second half of the 18th century; STANISŁAW STEFAN MIELESZKIEWICZ, ALEKSANDRA J. KASPRZAK, „Chińska robota” w inwentarzach pałacu w Białej Podlaskiej i zamku w Nieświeżu z 1764 roku / “Chinese work” in the inventories of the palace at Biała Podlaska and the castle in Nieśwież, 1764

[Materiały konferencji „Sztuka Chin, Warszawa 12–13.01.2008 / Papers presented at the conference “Art of China”, Warsaw 12–13.01.2008]

Wyd. Neriton, Warszawa 2009; ISBN 978-83-7543-098-1 (280 s., 50 il. kol. / color ills.)

 

THE FIRST CONFERENCE OF POLISH AND CHINESE HISTORIANS OF ART – Poland-China. Art and Cultural Heritage, JOANNA WASILEWSKA (ed.)

Spis treści / Contents: JERZY MALINOWSKI, BOGDAN ZEMANEK, Foreword; I. Polish Art in the European Context: ROBERT KUNKEL, An Outline of the Medieval Architecture in Poland;  MAREK WALCZAK, Art in Krakow during the Reign of the Last Two Piast Kings (c. 1320–1370);JÓZEF GRABSKI, Polish Renaissance Art and the Art of the Renaissance in Poland; JACEK TYLICKI, European Context of Architecture, Sculpture and Painting in Gdańsk and Royal Prussia in the Early Modern Period (Sixteenth–Seventeenth Centuries); JAN OSTROWSKI, Forgotten Baroque Borderland; MARIA POPRZECKA, Polish Painting between Historicism and Modernism; ANDRZEJ SZCZERSKI, Stanisław Witkiewicz and the Zakopane Style; MAŁGORZATA GERON, Krakow Formist Group (1917–1923). Genesis of Polish Avant-Garde Art; IWONA LUBA, Propaganda of Polish Art Abroad in 1918–1939; WERONIKA LISZEWSKA, Safeguarding of Asian and European Heritage in Regard to the Conservation Standards; II. Chinese Art and Art Relations between Poland / Europe and China: DOBROMIŁA UHMA-MIECHOWICZ, What Did It Mean To Be a Foreigner in Ancient China?; EDWARD KAJDANSKI, Between Science and Art: Drawings of Michael Boym to His Works on China; DANUTA ZASŁAWSKA, “Chinoiserie” in Poland; IZABELA KOPANIA, Far from Canton: the Chinese Vogue in Eighteenth-Century Poland and its Long Journey There; KATARZYNA ZAPOLSKA,  Collection of the Chinese Textiles in the National Museum in Warsaw; CHEN ANYING, The End of Literati Painting? An Unfinished Controversy in Retrospect;  FANG XIAOFENG, Aesthetic Attitude of Chinese Classical Gardens; ŁUKASZ M. SADOWSKI, Harbin. The Center of Civilization in the Northern Part of Manchukuo; SU-HSING LIN, Archaeology, National Identity and Book Design in Republican China; KATARZYNA KULPINSKA, International Language of Woodcut Art – Chinese and Polish Avant-Garde in the 1920s and 1930s; KAROLINA PAWLIK, Shanghai Poinsettia and Nostalgia Counterfeits; HU GUANG HUA, Investigation of Art Exchanges between China and Poland in the 1950s; LI CHAO, Dissemination of Polish Fine Arts in China in the 1950s; ADINA ZEMANEK, Chinese Aesthetics – An Anthology. A Book Presentation; III. Modern and Contemporary Art in Poland and China: ZHANG FUYE, The Elements of Traditional Culture in Modern Chinese Art; CHEN CHIYU, Construction and Painting in New China;  PAN YAOCHANG, The Posters of Mao Era: A Perspective of Art and Society; ZBIGNIEW OSINSKI, Jerzy Grotowski in China; TOMASZ GRYGLEWICZ, Chinese Inspiration in Jerzy Panek’s Prints; PIOTR JUSZKIEWICZ,  Utopias and Expressions. Polish Art Criticism of the 1950s and 1960s; ANNA MARKOWSKA,  Modernism in Krakow after the Post-Stalin Thaw. The Krakow Group; MARIA HUSSAKOWSKA,  Nicely Painted, Perfectly Done, Well Sold; ZHANG GAN, Beyond Western Criteria: The Establishment of Criteria of Contemporary Chinese Art; MAŁGORZATA JANKOWSKA, Alike but Different: Common Themes in Chinese and Polish Art in the New Millennium;  JOANNA KUCHARZEWSKA,  Capsule or Apartment? Remarks on Housing Architecture of the Twenty-First Century; MAGDALENA CZECHOŃSKA, Chinese Art Scene in 1979–2000 from the Perspective of Performance Art; MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA, Threads between Past and Future: Lin Tianmiao’s Installations

Jagiellonian University Press, Kraków 2011; 978-83-233-3235-0 (349 p.)

 

古今波兰艺术和中波美术交流” (Poland-China: Art and Cultural Heritage)

马丁. 雅谷比, 陈淑君 (编者), MARCIN JACOBY & CHEN SHUJUN  (eds.)

Spis treści / Contents:  一、欧洲背景下的波兰艺术 ; I. POLISH ART IN THE EUROPEAN CONTEXT: 罗伯特·昆克尔:中世纪波兰建筑概览 [ROBERT KUNKEL, An Outline of Medieval Architecture in Poland]; 马莱克·瓦尔查克:皮亚斯特王朝最后两位国王统治期间的克拉科夫艺术 [MAREK WALCZAK, Art in Krakow During the Reign of Two Last Kings of the Piast Dynasty (c. 1320-1370)]; 约瑟夫·格拉布斯基:波兰的文艺复兴艺术与文艺复兴艺术在波兰的发展 [JÓZEF GRABSKI,  The Polish Renaissance Art and the Art of the Renaissance in Poland]; 亚采克·特里茨基:欧洲背景下的近代(16-17世纪)格但斯克及王室普鲁士 的建筑、雕塑和绘画 [JACEK TYLICKI, European Context of Art in Gdansk and Royal Prussia in the 16th and 17th Century];  杰兹·马林诺夫斯基: 当东方遇见西方. 1575年至1763年波兰-立陶宛联邦时期 的肖像画 [JERZY MALINOWSKI, When the East Met the West: Portrait During the Period of the Polish-Lithuanian Commonwealth (1575–1763)];   杨·奥斯特洛夫斯基:被遗忘的巴洛克领地——十八世纪前波兰东部领土的 艺术 [JAN OSTROWSKI, A Forgotten Baroque Borderland. 18th Century Art at the Former Eastern Territories of Poland]; 玛利亚·波普伦茨卡:历史主义和现代主义之间的波兰绘画 [MARIA POPRZECKA, Polish Paintings from Historicism to Modernism];  安德热依·施撤尔斯基:斯坦尼斯瓦夫·维特凯维奇和扎科帕内风格 [ANDRZEJ SZCZERSKI, Stanislaw Witkiewicz and the Styl of Zakopane]; 玛乌格热塔·盖伦:克拉科夫形式学派(1917—1923)——波兰先锋艺术的杰出 代表 [MAłGORZATA GERON, Krakow “Formists” Group (1917–1923) – a Genesis of Polish Avant-Garde Art]; 伊沃纳·鲁芭:1918-1939年波兰艺术在国外的宣传 [IWONA LUBA, Propaganda of Polish Art Abroad in 1918-1939]; 维罗妮卡·利谢夫斯卡:就保护标准论亚洲和欧洲文化遗产的保护 [WERONIKA LISZEWSKA, The Safeguarding of Asian and European Heritage in Regard to the Conservation Standards]; 二、中国艺术与波兰艺术之间的关系 II.ARTISTIC RELATIONS BETWEEN CHINA AND POLAND: 爱德华·卡伊丹斯基:科学和艺术之间:麦克·卜弥格绘画以及他的中国主题 作品 [EDWARD KAJDANSKI, Between Science and Art. Michal Boim’s Illustrations to His Works on China]; 达奴塔·扎思瓦夫斯卡:波兰的中国风 [DANUTA ZASŁAWSKA, Chinoiserie in Poland]; 伊莎贝拉·科帕尼亚:远离广州的地方——18世纪波兰共和国的中国流行风 [IZABELA KOPANIA, Far from Guangzhou. Chinese Vogue in 18th Century Poland and its Long Journey There]; 卡塔热娜·查波勒斯卡:华沙国家博物馆中的中国纺织品收藏 [KATARZYNA ZAPOLSKA, The Collection of Chinese Textiles in the National Museum in Warsaw]; 乌卡什·萨多夫斯基:哈尔滨——伪满洲国北部的文化中心 [ŁUKASZ M. SADOWSKI, Harbin. The Center of Civilization at the Northern Part of Manchukoku]; 卡塔热娜·库尔平斯卡:木版画,国际化的语言——20世纪二、三十年代中 国及波兰的先锋派 [KATARZYNA KULPINSKA, International Language of Woodcut Art – Chinese and Polish Avant-Garde in the 1920s and the 1930s]; 亚迪娜·则马奈克:文集《中国美学》介绍 [ADINA ZEMANEK, Estetyka chińska [Chinese Aesthetics – Anthology] (Krakow 2007) – Presentation of a book]; 三、波兰的现当代艺术 III. MODERN AND CONTEMPORARY ART IN POLAND:  彼 得·尤什凯维奇:乌托邦与表现理论——波兰五、六十年代的艺术批评 [PIOTR JUSZKIEWICZ, Utopias and Expressions. Polish Art Criticism of the 1950s and 1960s]; 兹别格涅夫·奥辛斯基:耶什·戈洛托夫斯基中国之行及其意义 [ZBIGNIEW OSINSKI, Jerzy Grotowski in China and the significance of this visit]; 托马斯· 格雷格莱维奇:中国元素为耶日·潘耐克版画艺术作品带来的灵感 [TOMASZ GRYGLEWICZ, Chinese Inspiration in Jerzy Panek’s Prints];   安娜·马尔科夫斯卡:后斯大林冷战时期的克拉科夫现代主义——克拉科夫 小组 [ANNA MARKOWSKA, Modernism in Krakow after the Post-Stalin Thaw. The “Krakow Group”]; 玛利亚· 胡撒考夫斯卡:画得美妙,制作精巧,卖得价高 [MARIA HUSSAKOWSKA, Nice Painted, Perfect Done, Well Sold]; 玛乌戈热塔·扬科夫斯卡:不同的艺术与相似的艺术——新_____世纪中波两国艺 术中的共同点 [MAŁGORZATA JANKOWSKA, Alike but Different – Common Themes in Chinese and Polish Art in the New Millennium].

Shanghai Jinxiu Wenzhang,Shanghai 2012; ISBN  978-7-5452-0351-6  (272 p.)

 

SZTUKA JAPONII

 

KATARZYNA MALESZKO, Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie / Landscape of Japan. Japanese Woodcuts Ukiyo-e and Shin Hanga from the Collection of the National Museum in Warsaw

Wyd. Neriton, Warszawa 2005; ISBN 83-89729-43-1 (138 s.) 

 

Sztuka Dalekiego Wschodu. Studia / The Art of Far East. Studies, red. JERZY MALINOWSKI,

Wyd. Neriton, Warszawa 2008; ISBN 978-83-7543-042-4 (180 s., 77 il.)

→  SZTUKA CHIN

 

MARTA MICHALSKA, Wierzenia, legenda, mit – symbolika japońskich netsuke

Wyd. DiG, Warszawa 2008; ISBN 978-83-7181-565-2 (120 s., 43 il. kol. /colour ills.) 

 

ALEKSANDRA GÖRLICH, Dramat zastygły w drzeworycie. Historia o 47 roninach w serii drzeworytów Hiroshige / Drama Frozen in the Woodblock Prints: The Story of Forty Seven Loyal Retainers in a Series of Prints by Hiroshige

Wyd. DiG, Warszawa 2009; ISBN 978-83-7181-580-5 (144., 24 il. kol./colour ills.)

 

Sztuka Japonii / The Art of Japan, red. AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK i JERZY MALNOWSKI:

Spis treści/ / Contents: JERZY MALINOWSKI, Przedmowa / Preface; MAŁGORZATA MARTINI, Feliks „Manggha” Jasieński – propagator sztuki japońskiej / Feliks ‘Manggha’ Jasieński as a propagator of Japanese art; MAŁGORZATA WOŁODŹKO, Ginkaku-ji - Świątynia Srebrnego Pawilonu  / Ginkaku-ji: the Temple of the Silver Pavilion; ANNA WOJCIUL, Parawany typu Kirishian i Yofuga ery Momoyama / Screens type Kirishian and Yofuga age of Momoyama; KATARZYNA MALESZKO, Konserwacja w Japonii zwoju z wizerunkiem bogini Benzaiten ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie / Restoration in Japan of the scroll with the image of Benzaiten Goddess from the collection of the National Museum in Warsaw ; WERONIKA LISZEWSKA, Zmiany kolorystyczne pigmentów w zabytkowych drzeworytach japońskich z Muzeum Narodowego w Warszawie / Discoloration of pigments in ancien Japanese woodcut prints from the collection of the National Museum in Warsaw; ESTERA ŻEROMSKA, Makijaż i peruka aktorów teatru kabuki / The makeup and wigs of the Kabuki actors; KATARZYNA PACZUSKA: „Uki-e” – obrazy perspektywiczne / Uki-e perspective pictures; DANUTA N. ZASŁAWSKA, Eksportowa laka japońska i jej europejskie naśladownictwa – zarys problematyki i uwagi konserwatorskie / Export of Japanese lacquer and its European imitations. An outline and remarks on conservation; AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK, Motywy japońskie w europejskim rzemiośle artystycznym końca XIX – początku XX wieku / Japanese motifs in the European crafts of the end of the 19th century – sources, patterns, interpretations; MARIA JAŹWIŃSKA, Główne motywy ikonograficzne w japońskiej sztuce użytkowej / Japanese decorative motifs; ŁUKASZ SADOWSKI, Ogród Glovera w Nagasaki – architektura willowa z okresu Meiji / Glover Garden, residential architecture from Meiji period; IGA RUTKOWSKA,Mingei – japoński ruch sztuki ludowej / Mingei – the Japanese folk and art movement; ALEKSANDRA KRYSKA-GÖRLICH, Współczesna ceramika z Kioto w zbiorach Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” / Contemporary Japanese ceramics in the collection of the Manggha Museum of Japanese Art and Technology; ANNA DZIERŻYC-HORNIAK, W poszukiwaniu duchowości – „ plastyczne haiku” w sztuce Koji Kamoji / In search of spirituality – “relief haiku” in Koji Kamoji’s art; JAKUB KARPOLUK, Od widowiska do filmu. Ewolucja środków ekspresji filmowej w pierwszym okresie rozwoju kinematografii japońskiej 1899-1928 / From performance to film. Changes in the cinematographic forms of expression during the first development period of the Japanese cinema 1899-1928; JOANNA CHOŁAŚCIŃSKA, Koji Yamamura – niezależny autor filmów animowanych / Koji Yamamura – an independent author of the animated films in Japan; MAGDALENA FURMANIK,Rola artystek w kształtowaniu się współczesnej sztuki japońskiej / A role of female artists in the development of contemporary Japanese art
[Materiały konferencji „Sztuka Japonii, Warszawa 23.06.2007 / Papers presented at the conference “Art of Japan”, Warszawa 23.06.2007]

Wyd. DiG, Warszawa 2009; ISBN 978-83-7181-596-6 (162 s.)

 

Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego we japońskiej kulturze japońskiej / Studio Ghibli. Place of Animated Film in Japanese Culture, JOANNA ZAREMBA-PENK & MARCIN LISIECKI (eds.)

Spis treści  / Contents: Historia animacji japońskiej w zarysie [History of Japan animation in outline]; JERZY MALINOWSKI, Wizyta w Ghibli Museum  / A visit to Ghibli Museum; YOSHIMASA MIZUO, Ukryta gwiazda Studia Ghibli: producent Toshio Suzuki [Studio Ghibli’s hidden star: Producer Toshio Suzuki; JOANNA ZAREMBA-PENK, „Nausicaä z Doliny Wiatru” Hayao Miyazakiego – manga i anime. Dwa arcydzieła / “Nausicaä from the Valley of the Wind” by Hayao Miyazaki – manga and anime, two masterpieces; ADRIANA WOSIŃSKA, Sen o cywilizacji. „Laputa: Podniebny zamek” Hayao Miyazakiegoi /“Laputa: Castle in the Sky” by Hayao Miyazaki – a dream of civilization; KRZYSZTOF STEFAŃSKI, Czy wypada płakać na „Grobowcu Świetlików”?  / It is appriopriate to weep while watching “Grave of the Fireflies”?; ELŻBIETA KOSTOWSKA-WATANABE, „Mój sąsiad Totoro” w Japonii utraconej / “My neighbor Totoro” in a lost Japan; KATARZYNA KULPIŃSKA,   „Podniebna poczta Kiki” Hayao Miyazakiego jako autorska koncepcja rite de passage / “Kiki’s Delivery Service” by Hayao Miyazaki as an original concept of rite de passage; RADOSŁAW SIEDLIŃSKI, Tożsamość i nostalgia. Wokół „Powrotu do marzeń” Isao Takahaty / Identity and nostalgia. Around “Only yesterday” by Isao Takahata; MARCIN LISIECKI, Między westernem a melodramatem. Postmodernistyczna wizja filmu Hayao Miyazakiego „Szkarłatny pilot” [Between western and melodrama. Postmodern vision of Hayao Miyazaki’s film “Porco Roso”; MAREK BEDNARZ, MARCIN LISIECKI, Pamięć, świadomość i tożsamość społeczna bohatera filmowego. Refleksje na podstawie „Szum morza” Tomomiego Mochizukiego / Memory, consciousness and social identity of a film hero. Reflections over  the film “Ocean Waves” by Tomomi Mochizuki;   RADOSŁAW BOLAŁEK, Okruchy kultury japońskiej w „Szumie morza” Tomomi Mochizukiego / The remains of Japanese culture in “Ocean Waves” by Tomomi Mochizuki; MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA, Ikonografia jenotów, lisów i innych japońskich demonów w filmie „Szopy w natarciu. Pom Poko” / Iconography of raccoon dogs, foxes, and  Japanese demons in  “Heisei-era Raccoon War Pom Poko” by Isao Takahata; JOANNA ZAREMBA-PENK, O młodości, miłości i marzeniach w filmie Yoshifumiego Kondo „Szept serca” / Youth, love and dreams in the film  “Whisper of the Heart”; KATARZYNA PACZUSKA, “Księżniczka Mononoke” Hayao Miyazakiego jako opowieść o skutkach cywilizacji człowieka / Hayao Miyazaki's “Princess Mononoke” – a tale about the results of human civilization; JOANNA CHOŁAŚCIŃSKA, Poezja wpleciona w rytm codzienności. Refleksje na temat filmu Isao Takahaty „Rodzinka Yamadów” / Poetry woven into the rhythm of everyday life. Reflections on the Isao Takahata’s film “My Neighbor The Yamadas”; IWONA MERKLEJN, Alicja i Konfucjusz w krainie bogów. Bogactwo kulturowe współczesnej Japonii w filmie Hayao Miyazakiego „Spirited Away: W krainie bogów”/ Alice and Confucius in the Land of Gods. The cultural heritage of contemporary Japan in “Spirited Away” by Hayao Miyazaki; MILENA ŚLIWIŃSKA, Gramatyka anime. Schemat bajki według Władimira Proppa a anime. Na podstawie filmu “Narzeczona dla kota” /  The anime’s grammar. An attempt to apply a folk-tale’s scheme by Vladimir Propp in the analysis of anime, based on “The Cat Returns”; ELŻBIETA KRUSZYŃSKA, W poszukiwaniu własnej tożsamości – „Ruchomy zamek Hauru”/ In the search for self-identity – “Howl’s Moving Castle”; MARCIN LISIECKI, Impotencja któla I magia w kulturze popularne. Analiza na podstawie “Opowieści z Ziemiomorza” Goro Miyazakiego / Impotence of the king and magic in popular culture. Analysis based on „Tales from Earthsea” by Goro Miyazaki; MARCIN JAWORSKI, „Ponyo" Hayao Miyazakiego – „ja” w zwierciadle „Inności”/ Hayao Miyazaki’s  “Ponyo” – the “Self”  in the mirror of “Otherness”. 

Wyd. Kirin, Toruń  2012; 978-83-62945-06-1 (368 p.)

 

Art of Japan, Japanisms and Polish-Japanese Art Relations, AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK & JERZY MALINOWSKi (eds.)

Spis treści / Contents: JERZY MALINOWSKI, AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK, Introduction; - Japanese and Western approach: KRYSTYNA WILKOSZEWSKA, Art and the arts; BEATA KUBIAK HO-CHI, Taste, sense of beauty, and the cognitive role of Japanese aesthetics; YUMIKO MATSUZAKI, Johakyu 序破急; HIDEMICHI TANAKA, The Classicism of the Nara art (8th century); STEPHAN VON DER SCHULENBURG, Salt dealer Bunshō’s incredible career. Introducing a rare collection of Japanese illustrated manuscripts (Nara ehon) in Frankfurt’s Museum of Applied Arts; TOMOKI OTA, The “export” of artistic crafts through foreigners visiting Kyoto in the modern period; AGNIESZKA KOZYRA, Zen influence on Japanese dry landscape gardens; MAŁGORZATA WOŁODŹKO, The Japanese Garden in Wroclaw – trends in transformations from 1913 to 2005; CHRISTINE M. E. GUTH, Yokoo Tadanori and the rediscovery of Hokusai’s Great Waves; - Past and present: continuity of tradition: JULIA HUTT, How Japanese was the Inrō?; ESTERA ŻEROMSKA, Dashi-ningyō or the dolls on the top of floats in the Kawagoe-matsuri; MONIKA LECIŃSKA-RUCHNIEWICZ, Evolution of Takarazuka stage make-up. From reality to extremity; SVITLANA RYBALKO, Japanese traditional raiment as a modus of Japanese culture; JOHN J. TOOMEY, Searching for Shuko’s “chilled” and “withered” in a global age: the inner dynamics of a modern day tea ceremony; KLAUDIA MORAWIEC, Bizen – traditional Japanese ceramics; MAGDALENA KOŁODZIEJ, Saikokai and the paradigm shift in the appreciation of ceramics in Japan; JOANNA KORYCIARZ-KITAMIKADO, Kintsugi. The Japanese way of repairing china with lacquer and gold; KATARZYNA ZAPOLSKA, The screen with the image of a tiger and a dragon. The technique of workmanship and the conservation; WERONIKA LISZEWSKA, JACEK TOMASZEWSKI, Traditional Japanese methods and European conservation principles in the restoration of the kakemono scrolls from the collection of Asia and Pacific Museum in Warsaw; - Japanese art in the West: GENEVIEVE LACAMBRE, China’s role in the diffusion of Japanese lacquerware; ANNA EKIELSKA-MARDAL, Namban table. A Japanese star of Wilanow historical collection; MONIKA BINCSIK, Japanese art as ethnographic or decorative art: the 1868–1869 Austro-Hungarian East Asia Expedition and collecting Japanese art in Vienna and Budapest; AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK, Collecting and promotion of the Japanese art in Poland at the turn of the 19th and 20th century; TOMO IMAI, The collection of Charles Cartier-Bresson (1852–1921) and the Japanese curio market in Paris at the end of the 19th century and at the beginning of the 20th century; ANNA KATARZYNA MALESZKO, A Collection of Japanese cloisonne enamels in the National Museum, Warsaw; KATARZYNA PACZUSKA, Japanese collection of The District Museum in Toruń; MAŁGORZATA MARTINI, Ukiyo-e woodblock prints inspired by the Japanese adaptations of Chinese novels based on the Feliks Jasieński collection; GALINA SHISHKINA, The collection of Shudo Sadamu in the State Museum of Oriental Art in Moscow;-  Western visions of Japan: TOSHIO WATANABE, What is Japonisme? Terminology and interpretation; JOHN SZOSTAK,  Unexpected reversals: Japanism, Ukiyo-e prints, and their influence on Meiji and Taishō-era Kyoto Nihonga; JERZY MALINOWSKI, Polish and Japanese painting. Relations and parallels (1853–1939); ŁUKASZ KOSSOWSKI, The unique quality of Polish Japanisme; PIOTR SPŁAWSKI, Japonisme at Krakow Academy of Fine Arts (1895–1939) in the context of other examples of Japonisme in art education; EWA MACHOTKA, Kimono and sword: performing Japanese in Galician Krakow; MARKETA HANOVA,  Japonisme and Japonaiserie in the Czech Lands (1880s–1920s); JAKUB KARPOLUK, The Meiji no Nihon film collection. Visions of the 19th century Japan captured by European and Japanese early filmmakers; ŁUKASZ MIKOŁAJ SADOWSKI, The Japanese “overseas” architecture in North-East China 1905–1945; GISELA JAHN, Let’s go West: Japanese design invades occidental tableware in the 1930s; - Japan and Poland: modern and contemporary art: TOSHINO IGUCHI,The pioneers of media art in postwar Japan: the avant-garde group Jikken Kobo (Experimental Workshop); NAGISA RZĄDEK,  Visual communication in Japanese theater poster: contextual materials for a poster by Tanaka Ikkō; KATARZYNA KULPIŃSKA, Polish and Japanese masters of posters (after 1945) – schools, inspirations, influences; JAQUELINE BERNDT, Images to be “read”: Murakami Takashi’s mangaesque nihonga-like paintings; MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA, Cultural performance in photography of Japanese women artists; AGNIESZKA JANKOWSKA-MARZEC,  Young Polish artists inspired by Japanese culture; MAŁGORZATA JANKOWSKA,  Silence of the Taming. Transculture project of Andrzej Karmasz as an example of the interpretation of Japanese culture; AKIKO KASUYA,  The crack between imagination and symbolism. The exhibition “HANA: the adventure of our vision in interval of reality and a fiction”; JOANNA KUCHARZEWSKA, Contemporary housing architecture in Japan and Poland. Similarities and differences.

Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Toruń 2012 ISBN 978-83-62737-16-1 (364 p.)

 

Małgorzata Wołodźko, Ogrody w kulturze dawnej Japonii / Gardens in the culture of ancien Japan

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Warszawa – Toruń 2013 ISBN 978-83-62737-45-1 (232 s.)

 

 

SZTUKA KOREI

 

Korea: Art and Artistic Relations with Europe,  AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK (ed.)

Spis treści / Contents: AGNIESZKA KLUCZEWSKA-WÓJCIK, JERZY MALINOWSKI, Introduction;  

Heritage, continuity, change: PARK YOUNGSUK, Genesis of Korean Art – Goguryeo Art;   RYU NAEYOUNG, Yun Duseo, Korean scholar-painter, precursor in painting of the Sirhak movement; BEATRIX MECSI, Meeting of the East and the West: the western visual world (perspective and three-dimensionality) 

and its reception in East Asia in the 17th-18th centuries; AGNIESZKA HELMAN-WAŻNY AND JÓZEF DĄBROWSKI, “Hanji Paper” – Unique technologies of Ancient Korean Craft; GERT GROENING, The Heewon, 희원, where the pungryu, 풍류, can be perceived – an outstanding example of garden culture in Korea;

MARZANNA POPŁAWSKA, The National Gugak Center – Preserving and Promoting Intangible Cultural Properties in Korea; Korea’s eternal spirit: MARK DE FRAEYE San-shin, the mountain God – Korea’s eternal spirit; JOHN J. TOOMEY, The Korean way of tea. The way of universal peace; KATHARINA I-BON SUH, The element of the dragon – an example for Korean dancheong on a Buddhist temple hall at Songgwangsa (Jeollanam-do, South Korea); HEE SOOK LEE-NIINIOJA,  Costume Culture of Hanbok as a Living Heritage and Korean Identity; Korean art in European museums: STEPHAN VON DER SCHULENBURG, Korean Collections in German Museums; PIERRE CAMBON, Korean collection in Paris; MAŁGORZATA MARTINI,

Korean Art and Material Culture in Polish Museum Collections; ROBERT PELZ, A Korean Ancestor Portrait in the Museum of East Asian Art Cologne; New Korean art: BECCY KENNEDY, Orienting and Disorienting Contemporary Korean Art; MAŁGORZATA JANKOWSKA, Hunting for self-image. Construction of identity of Nikki S. Lee and Katarzyna Kozyra art; JOANNA KUCHARZEWSKA,  Between tradition and modernity. From the works of Seung H-Sang, an architect from South Korea.

Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Warszawa – Toruń 2014 ISBN 978-83-62737-42-0 (150 p.)

 

SZTUKA AZJI POŁUDNIOWO-WSCHODNIEJ

 

South-East Asia: Studies in Art, Cultural Heritage and Relations with Europe, IZABELA KOPANIA (ed.)

Spis treści / Contents: JERZY MALINOWSKI, Foreword;  IZABELA KOPANIA, Introduction; - Art & Tradition: Ornament, Inscription, Figure:MARZENNA CZERNIAK-DROŻDŻOWICZ, The Influence of Indian Culture on South-East Asian Art. A Few Remarks;  KANG HEEJUNG, Religious Arts in the Early Classical Period in South-East Asia; VALÉRIE ZALESKI,Stucco and Terracotta Reliefs from Dvāravatī: a Clue to the Indian Sources of this Mōn State; ANNE-MAY CHEW, The Transition Style of Burmese Murals from Ava/Nyaung Yan to Amarapura (17th – mid-19th Century);  NATALIA GOZHEVA, Buddhist Temples in Laos and the Problem of their Classification; FLORINA H. CAPISTRANO-BAKER, Trade Links: 10th to 13th-Century Philippine Gold and Possible Links to Central Asia and the Mediterranean; FIONA KERLOGUE, The Silk Batiks of Java;  MARIA V. STANYUKOVICH,  Ifugao Ethnographic Art and Its Symbolism in Hudhud Oral Epics (with References to Collections of St. Petersburg, Russia and Göteborg, Sweden); KRZYSZTOF MORAWSKI, Indonesian Designs: a Survey According to Their Antiquity; IRMAWATI M.-JOHAN,The Representation of Rays in Islam Ornamentation Tombstones in the 16th Century; NINIE SUSANTI, Ornaments in Old Javanese Inscriptions; - Cultural Heritage: Collections, Challenges, Strategies: GUY LUBEIGT, Cultural Heritage in Peril in Mainland South-East Asia; KANOKWAN GERINI, Rethinking Local Toponyms as Cultural Heritage: 'A Word of Advice' in Colonel G.E. Gerini's 'A Trip to the Ancient Ruins of Kamboja, 1902'; OSCAR SALEMINK, Is there Space for Vietnam’s Gong Culture? Economic and Social Challenges for the Safeguarding of the Space of Gong Culture;  MARZANNA POPŁAWSKA, Traditional Arts and Christian Expression in Indonesia: the Case of Flores;  DAWID MARTIN, Musical Syncretism of the Sekaten Festival and the Garebeg Maulud Ceremony. Hindu-Javanese Gamelan and Western Military Music as an Element of a Muslim Holiday Celebration in the Court of Keraton Yogyakarta Hadiningrat;  VERONICA GRITSENKO, Contemporary lacquer practices in Bagan, Burma;  FRANCINE BRINKGREVE, From Colonial Collecting to Virtual Sharing: Shared Cultural Heritage between Indonesia and the Netherlands; HUISM TAN, Showcasing the Peranakan Phenomenon: A Case Study of the Peranakan Museum; ANNE HÅBU,Revealing History through Museum Collections: How the Ring Collection of Bencharong in Oslo Sheds Light on Norwegian Maritime Engagement in the Kingdom of Siam; ANGIE SIMONDS, Context and Connections: Vietnamese Ceramics in the Museum of Fine Arts, Boston; JOHN CLARKE,  A 19th Century Wood and Lacquer Shrine from the Former Mandalay Palace, Myannmar (Burma) now in the V&A Museum, London; SAU FONG CHAN, South-East Asian Textiles in the V&A: 19th Century Acquisitions; JOANNA WASILEWSKA, Hidden Treasures. Golden Thread Tapises from Sumatra in the Collection of The Asia and Pacific Museum in Warsaw; ELEONORA TENEROWICZ, The Art and Craft of Java in the Krakow Ethnographic Collections of Polish Investigators and Travelers, Jarosław Waszak, Marian Raciborski and Michał Siedlecki, at the turn of  20th Century; - Modern & Contemporary Art: Identities, Context, Struggles: ALISON CARROLL,  Art and Change in the Asia Pacific: mid-Century War and Dislocation as a Paradigm for the Future; BRIDGET TRACY TAN,  Rituals and Radicals – Aspects of Heritage and Politics in Modern and Contemporary Art in South-East Asian Arts; RIE NAKAMURA, Painting Vietnam and Painting Ethnic Minorities; MATT COX, Modern Indonesian Painters: Education and Cultural Nationalism in the Early 20th  Century;  RUSSELL KELTY, Renaissance: Contemporary Burmese Art; CLAUDIA SEISE, Indonesian Art in the Periphery: Contemporary South Sumatran Lacquer Art; LYDIA PARUSOL, Contemporary Cambodian Visual Art Practice (2000-2011): A Short Survey; ALBINA LEGOSTAEVA, Dong Ho Folk Painting in the 20th Century: New Trends, New Themes; FELICIA KATZ-HARRIS, Contemporary Form in Traditional Art: Figurative Evolution in Classical Javanese Wayang Kulit; MARIANNA LIS, Contemporary Wayang: from Sand to Hip-hop; - Europe and South-East Asia: Encounters, Influences, Interpretations: CLAUDINE BAUTZE-PICRON, Before the Art Historians Came: Burmese Monuments in the Western writings from the 17th to the 19th Century – a Short and Preliminary Survey; IZABELA KOPANIA, Anna Leonowens’ Observations on Siamese Art, Theatre and Literature within European Writings on Asian Art. A Preliminary Study; ULRIKE KÖRBER, South-East Asian Lacquer on 16th and 17th century Indian- or Singhalese - Portuguese Furniture; MARIA BELÉN BAÑAS LLANOS, Botanical Art in the  18th  Century in the Philippines. Tagalog Painter; SYLVIA FRASER-LU, European Influences in Burmese Textiles;  JOACHIM OESTERHELD, Two Decades in the Netherlands East Indies. Challenges and Satisfaction for the German Artist Walter Spies; JOHN TOOMEY, Italian Architects and Artists during the Reigns of Rama V and Rama VI;  LÊ THANH HẢI, Vietnamese Identities in Reproductions of European Paintings – a Phenomenological Study in an Art Gallery in Saigon.

Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw- Toruń  2013; ISBN 978-83-62737-27-7 (364 p.)

 

SZTUKA AZJI ŚRODKOWEJ

 

KATARZYNA LEWANDOWSKA-MICHALSKA, Ikonografia buddyjskich zwojów malowanych ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie / The Iconography of the Painted Buddhist Scrolls in the National Museum in Warsaw,

Wyd. Neriton, Warszawa 2003; ISBN 83-88973-62-2 (128 s., IX – il. kol. / color ills.) 

 

KATARZYNA LEWANDOWSKA-MICHALSKA, Kobieta w buddyzmie wadżrajany. Ikonografia i ewolucja stylistyczna tybetańskich zwojów malowanych /  Woman in Vajrayana Buddhism. Iconography and Stylistic Evolution of the Tibetan Painted Scrolls

Wyd. Neriton, Warszawa 2008; ISBN 978-83-7543-034-9 (196 s., XXVI il. kol. / color ills.) 

 

AGNIESZKA HELMAN-WAŻNY, Sztuka tybetańskich ksiąg klasztornych / Art of the Tibetan Monastery Books

Wyd. Trio, Warszawa 2009; ISBN 978-83-7436-187-3 (260 s., 95 il. kol./colour ills.)